Jak zapobiegać żylakom na co dzień?

jak zapobiegać żylakom

Żylaki to potoczny termin, używany do określenia choroby – przewlekłej niewydolności żylnej. Stanowią najczęstsze schorzenie układu krwionośnego. Żylaki objawiają się zgrubieniami, przebarwieniami oraz wypukłościami zauważalnymi przez skórę. Często widoczne są poskręcane, pogrubione i chorobowo zmienione odcinki żył podskórnych, łatwo wyczuwalne w dotyku. Żylaki na nogach powstają w następstwie zaburzeń drożności naczyń żylnych. Zgrubienia które możemy zaobserwować pod naszą skórą powstają w wyniki zakrzepowego zapalenia żył. Bagatelizowanie przewlekłej niewydolności żył może prowadzić do owrzodzenia podudzi. Właśnie dlatego nie wolno ich lekceważyć. Z naszego artykułu dowiesz się jak zapobiegać żylakom kończyn dolnych i nie tylko – zapraszamy!

Jak zapobiec żylakom nie tylko na nogach?

Żylaki są schorzeniem w dużej mierze uwarunkowanymi genetycznie, jednak wprowadzając do swojego życia kilka zmian jesteśmy w stanie zmniejszyć ryzyko ich wystąpienia, a jak powszechnie wiadomo łatwiej zapobiegać niż leczyć. Jak zapobiec żylakom na nogach? Najlepszym rozwiązaniem mającym na celu zapobieganie żylakom jest wyeliminowanie z życia codziennego czynników osłabiających kondycję żył. Warto w miarę możliwości ograniczyć siedzenie do koniecznego minimum, zrezygnować z gorących i częstych kąpieli a także wizyt w saunie oraz z zażywania środków antykoncepcyjnych.

Prowadzenie zdrowego trybu życia wpływa korzystnie na ogólną kondycję organizmu, ograniczając tym samym ryzyko wystąpienia przewlekłej niewydolności żylnej. W miarę możliwości należy wprowadzić do swojego życia więcej ruchu, uprawianie sportu można zacząć od spacerów, jazdy na rowerze czy pływania. Istotne jest też utrzymywanie zdrowej, zbilansowanej diety. Wykluczyć natomiast należy wszelkiego rodzaju używki, alkohol, słodycze, słone przekąski, fast foody oraz słodkie napoje gazowane.

Zapobieganie żylakom to przede wszystkim dobre nawyki!

Nie istnieje jeden sprawdzony sposób, dzięki któremu można zapobiegać żylakom u każdej osoby. Niezwykle ważne jest, aby codzienne nawyki zmienić w taki sposób, aby niewydolność żylna została w jak największym stopniu zredukowana lub najlepiej zlikwidowana. Pozwoli to na swobodną cyrkulacje krwi, która przestanie zalegać w dolnych częściach naszego organizmu, przepływając do góry i minimalizując ryzyko.

Wspomniane pozytywne nawyki opierają się przede wszystkim na tym, aby:

  • znacząco ograniczyć gorące kąpiele,
  • zrezygnować z korzystania z sauny,
  • prowadzić zdrowy tryb życia i tym samym utrzymywać wagę ciała na odpowiednim poziomie nie dopuszczając do powstania nadwagi ani otyłości,
  • zrezygnować z noszenia obcisłych spodni oraz uciskających skarpet,
  • prowadzić możliwie aktywny tryb życia uwzględniający regularnie uprawianie sportu,
  • odpowiednio dobierać obuwie, zrezygnować z częstego zakładania wysokich obcasów, wybierać tylko takie buty w których stopa jest wygodnie ułożona , wszelki dyskomfort obuwia korygować odpowiednimi wkładkami.

Co z tymi złymi nawykami, które trzeba wyeliminować?

Mowa tutaj przede wszystkim o takich czynnościach jak:

  • długotrwałe i nadmierne narażanie kończyn dolnych na działanie wysokiej temperatury,
  • nieprawidłowa pozycja siedzenia, która obciąża kończyny dolne (np. pozycja “noga na nogę”),
  • wybieranie zbyt obcisłych ubrań, które przez cały dzień wywołują nacisk na nasze żyły,
  • noszenie obcasów i butów z wysokim koturnem, które powodują nienaturalną pozycję ciała.

Żylaki – zapobieganie podczas codziennych nawyków to podstawa!

Zapobiegać żylakom możemy także w trakcie wykonywania naszych codziennych obowiązków. Pewne zawody wymagają długotrwałego przebywania w pozycji stojącej – np. fryzjer, kelner, hostessa. Jeśli Twoja praca wymaga od Ciebie głównie przebywania w pozycji stojącej warto świadomie, co pewien czas przenosić ciężar ciała z pięty na palce i odwrotnie, Jeśli natomiast Twoja praca wymaga od Ciebie głównie pozycji siedzącej – większość zawodów biurowych, staraj się co jakiś czas wstać, pospacerować czy nawet poruszać stopami.

Profilaktyka żylaków kończyn dolnych a odpowiednie produkty

Mając żylaki – profilaktyka może być praktykowana podstawowymi sposobami. Takimi jak układanie nóg wyżej, przerwy na rozruszanie się przy pracy w trybie siedzącym czy unikanie zakładania nogi na nogę. Uwzględniając w to czynności osłabiających naczynia krwionośne, w bardziej rozwiniętych wypadkach profilaktyka żylaków może jednak wymagać odpowiednich akcesoriów.

  • Opaska na żylaki – opaski uciskowe na żylaki polecane są jako metoda profilaktyki. Mogą być używane przez pacjentów po odpowiednim “przeszkoleniu”. Dodatkowo pracę opaski można wspomagać przez układanie nóg odrobinę wyżej od reszty ciała. Należy zdejmować je na noc. Dzięki naciskowi wywieranemu na naczynia krwionośne ciśnienie krwi rozkładane jest równomiernie na całe naczynie, zapobiegając tworzeniu żylaków.
  • Pończochy na żylaki – pończochy uciskowe na żylaki dobierane są indywidualnie, po wykonaniu odpowiednich pomiarów zalecanych przez producenta. Nacisk pończochy powinien być największy w okolicach kostki i zmniejszać się stopniowo wraz z wysokością nad kostką. Takie działanie na nogi sprawi, że ociężałość czy opuchnięcie zostaną ograniczone, a nawet całkowicie wyeliminowane.
  • Podkolanówki na żylaki – podkolanówki uciskowe na żylaki działają na takiej samej zasadzie, jak pończochy uciskowe. Jednak przepisywane są częściej, ponieważ problemy na wysokości kolan lub wyżej zdarzają się niezbyt często, więc pończochy nie są potrzebne. Tym bardziej, że podkolanówki dzięki temu, że nie nachodzą na udo są lepiej tolerowane są przez pacjentów.
  • Skarpety na żylaki – skarpety uciskowe na żylaki stosowane są, kiedy żylaki występują stosunkowo nisko, więc nie ma potrzeby zakładania podkolanówek czy pończoch. Zasada działania pozostaje taka sama. Obecnie dostępne są w wielu kolorach czy wzorach, więc każdy powinien znaleźć coś dla siebie, nie ważne jaki styl skarpet preferuje.
  • Rajstopy na żylaki – rajstopy uciskowe na żylaki to pozycja, której nie mogło zabraknąć. Nie jedna przecież kreacja rajstop wymaga, a to, że jeszcze dodatkowo pomogą, to wręcz wspaniały bonus zahaczający o priorytet.

Tak więc opcji jest mnóstwo. Nikt nie jest skazany na dyskomfort, ból, czy nieestetyczny wygląd żylaków. Rozwiązania są na wyciągnięcie ręki, wystarczy tylko po nie sięgnąć, a one same wręcz zacisną nam się na nogach.

Jeżeli chodzi natomiast o odpoczynek, to warto starać się często odpoczywać w następującej pozycji: leżącąc, nogi układamy powyżej poziomu serca i podpieramyna całej długości goleni.

Źródła:
  1. Możliwości diagnostyki i leczenia przewlekłej niewydolności żylnej w gabinecie lekarza medycyny estetycznej, Academy of Aesthetic and Anti-Aging Medicine, Rocznik 2014,  numer 1
  2. Zapalski S., Oszkinis G. Ambulatoryjne leczenie chorób żyt kończyn dolnych. Via Medica Gdańsk 2001, wyd. 1, ISBN: 83-915194-6-5
  3. Interna Szczeklika 2016; praca zbiorowa; red. Piotr Gajewski; Medycyna Praktyczna 2016
Możesz odpowiedzieć, albo zostawić trackback ze swojej strony.

5 komentarzy to “Jak zapobiegać żylakom na co dzień?”

  1. Jagoda pisze:

    A ja gdzieś czytałam, że ciepłe kąpiele są właśnie dobre na żylaki

  2. aniela pisze:

    To źle słyszałaś, gorące kąpiele i wysoka temperatura powodują rozszerzanie naczyń i gromadzenie krwi

  3. grazka pisze:

    Ja zaczęłam chodzić na siłownię i stosować maść Varosin i sytuacja zaczyna się poprawiać

  4. katarzyna pisze:

    Stosował ktoś jakie tabletki na żylaki?

  5. werka pisze:

    Tak ale nie przyniosły zbyt dużych efektów. Spróbuj lepiej jakiejś maści

Zostaw odpowiedź

Powered with help of WordPress