Dieta na żylaki – co jeść, aby poradzić sobie z niewydolnością żylną?

prawidłowa dieta na żylaki i odpowiednie jedzenie

Pajączki oraz żylaki to powszechny problem, który jest przyczyną kompleksów wielu kobiet. Nieestetycznie wyglądające zaczerwienienia czy popękane naczynka niekiedy trudno wyleczyć, dlatego najlepiej zapobiegać ich powstawaniu. Może w tym pomóc zmiana stylu życia, a także odpowiednia dieta na żylaki. Co jeść na żylaki, aby móc cieszyć się pięknymi nogami przez wiele lat?

Spis treści:

  1. Od czego biorą się żylaki?
  2. Co jeść na żylaki, jak się przygotować?
  3. Błonnik
  4. Witamina C
  5. Witamina E
  6. Pozostałe produkty pomocne przeciw żylakom
  7. Czego należy unikać w swojej diecie?

Zła dieta na żylaki to jeden z wielu ich czynników

Na powstawanie pajączków i żylaków na nogach, może mieć wpływ wiele czynników. W bardzo wielu przypadkach przyczyną jest niewłaściwy styl życia- brak aktywności fizycznej, spożywanie dużej ilości słonych potraw, długotrwałe stanie lub siedzenie w tej samej pozycji, nadwaga lub otyłość. Skłonność do powstawania żylaków możemy też mieć zapisaną w genach. Na szczęście, istnieje wiele sposobów na to, aby im skutecznie zapobiegać.

Co warto spożywać, aby uniknąć żylaków i pajączków?

Pomimo mody na zdrowe odżywianie, wielu z nas nadal ma skłonność do częstego sięgania po niezdrowe posiłki. Niestety, nieodpowiednia dieta również ma ogromny wpływ na powstawanie żylaków i pękanie naczynek. Szczególnie szkodliwe są gotowe artykuły spożywcze, które mają wysoką zawartość soli oraz tłuszczów trans. Polecane natomiast są naturalne produkty, bogate w błonnik, witaminy oraz cenne flawonoidy.

  1. Produkty bogate w błonnik

Podstawą wartościowej diety powinny być warzywa oraz pełnoziarniste zboża. Bardzo ważne jest też, aby w codziennej diecie znalazły się produkty bogate w błonnik. Należą do nich przede wszystkim:

  • jabłka
  • płatki owsiane i żytnie
  • brokuły
  • kasze, np. gryczana i jęczmienna
  • pestki dyni i słonecznika
  • pieczywo pełnoziarniste
  • suszone owoce, np. śliwki i morele.

Błonnik pomaga obniżyć ciśnienie w naczyniach krwionośnych, dzięki czemu poprawia krążenie krwi.

  1. Warzywa i owoce bogate w witaminę C

W diecie zapobiegającej żylakom, powinny się także znaleźć warzywa i owoce z witaminą C. Bogatym jej źródłem jest między innymi natka pietruszki, acerola, czarna porzeczka oraz papryka. Powszechnie znane są właściwości przeciwstarzeniowe oraz antyprzeziębieniowe witaminy C, ale nie wszyscy wiedzą, że ma ona także korzystny wpływ na układ krążenia! Aby zapewnić sobie odpowiednią dawkę tej witaminy, najlepiej spożywać dużą ilość surowych owoców i warzyw.

  1. Produkty z dużą zawartością witaminy E

Dieta przeciw żylakom powinna być także bogata w witaminę E, która jest naturalnym przeciwutleniaczem i zapewnia prawidłową krzepliwość krwi. Witaminę E można znaleźć w:

  • kiełkach roślin
  • orzechach
  • oleju słonecznikowym
  • otrębach zbożowych
  • przetworach mlecznych.
  1. Pozostałe produkty, które warto regularnie spożywać przy problemach z żylakami

Jakie produkty oprócz tych wymienionych wyżej, warto spożywać, aby zapobiec powstawaniu żylaków? Bez wątpienia korzystny wpływ na układ krwionośny oraz naczyniowy ma kakao, a także regularne picie zielonej herbaty. Dieta na żylaki powinna też obfitować w produkty bogate we flawonoidy, które pomagają zapobiegać chorobom krążenia. Związki te można znaleźć między innymi w pomarańczach, czerwonej papryce, brokułach, borówkach, kiwi, truskawkach, a także w wielu innych owocach oraz warzywach. Szczególnie istotna dla układu krążenia jest hesperydyna, która znajduje się między innymi w owocach cytrusowych.

Których produktów unikać przy niewydolności żylnej?

Wymienić tutaj trzeba przede wszystkim produkty, które zawierają nadmierne ilości takich środków jak:

  • Utwardzone tłuszcze trans
  • Przetworzona sól
  • Rafinowana mąka
  • Alkohol
  • Biały ryż
  • Biały cukier
  • Fast foody (i o ile to nie półprodukt, to potraktujmy to jako jeden z ważniejszych punktów)

Szkodliwy wpływ na układ krążenia mają przede wszystkim utwardzone tłuszcze roślinne, które są składnikiem wielu produktów, na przykład margaryny, niektórych wyrobów cukierniczych i słonych przekąsek. Tłuszcze trans mogą prowadzić do chorób układu krwionośnego oraz innych dolegliwości, takich jak cukrzyca oraz miażdżyca. W celu zapobiegania żylakom, należy także ograniczyć ilość soli dodawanej do potraw. Warto zamienić zwykłą sól na jej zdrowszą alternatywę, np. sól morską lub himalajską.

Nie można też zapominać o utrzymaniu prawidłowej masy ciała! Nadwaga oraz otyłość mogą prowadzić do zalegania krwi w żyłach, a w konsekwencji do powstawania groźnych dla zdrowia i życia zakrzepów. Dlatego niezwykle istotne jest dbanie o prawidłową masę ciała. Dbanie o prawidłową masę ciała oraz odpowiednią dawkę ruchu każdego dnia to bardzo ważne elementy w profilaktyce przeciw żylakom. Osoby szczupłe znacznie rzadziej borykają się z tym problemem! Istotne jest również to, aby nie pozostawać przez dłuższy czas w tej samej pozycji. Jeśli mamy pracę siedzącą, warto co pewien czas wstać i wykonać kilka ćwiczeń, które pobudzą krążenie.

Możesz odpowiedzieć, albo zostawić trackback ze swojej strony.

Zostaw odpowiedź

Powered with help of WordPress