Jak zapobiegać żylakom na co dzień?

jak zapobiegać żylakom

Żylaki to potoczny termin, używany do określenia choroby – przewlekłej niewydolności żylnej. Stanowią najczęstsze schorzenie układu krwionośnego. Żylaki objawiają się zgrubieniami, przebarwieniami oraz wypukłościami zauważalnymi przez skórę. Często widoczne są poskręcane, pogrubione i chorobowo zmienione odcinki żył podskórnych, łatwo wyczuwalne w dotyku.

Żylaki na nogach powstają w następstwie zaburzeń drożności naczyń żylnych. Zgrubienia które możemy zaobserwować pod naszą skórą powstają w wyniki zakrzepowego zapalenia żył. Bagatelizowanie przewlekłej niewydolności żył może prowadzić do owrzodzenia podudzi.

Jak zapobiec żylakom nie tylko na nogach?

Żylaki są schorzeniem w dużej mierze uwarunkowanymi genetycznie, jednak wprowadzając do swojego życia kilka zmian jesteśmy w stanie zmniejszyć ryzyko ich wystąpienia, a jak powszechnie wiadomo łatwiej zapobiegać niż leczyć. Jak zapobiec żylakom na nogach? Najlepszym rozwiązaniem mającym na celu zapobieganie żylakom jest wyeliminowanie z życia codziennego czynników osłabiających kondycję żył. Warto w miarę możliwości ograniczyć siedzenie do koniecznego minimum, zrezygnować z gorących i częstych kąpieli a także wizyt w saunie oraz z zażywania środków antykoncepcyjnych.

Prowadzenie zdrowego trybu życia wpływa korzystnie na ogólną kondycję organizmu, ograniczając tym samym ryzyko wystąpienia przewlekłej niewydolności żylnej. W miarę możliwości należy wprowadzić do swojego życia więcej ruchu, uprawianie sportu można zacząć od spacerów, jazdy na rowerze czy pływania. Istotne jest też utrzymywanie zdrowej, zbilansowanej diety. Wykluczyć natomiast należy wszelkiego rodzaju używki, alkohol, słodycze, słone przekąski, fast foody oraz słodkie napoje gazowane.

Zapobieganie żylakom to przede wszystkim dobre nawyki!

Opierają się na tym, aby:

  • ograniczyć gorące kąpiele,
  • zrezygnować z korzystania z sauny,
  • prowadzić zdrowy tryb życia i tym samym utrzymywać wagę ciała na odpowiednim poziomie nie dopuszczając do powstania nadwagi ani otyłości,
  • zrezygnować z noszenia obcisłych spodni oraz uciskających skarpet,
  • prowadzić możliwie aktywny tryb życia uwzględniający regularnie uprawianie sportu,
  • odpowiednio dobierać obuwie, zrezygnować z częstego zakładania wysokich obcasów, wybierać tylko takie buty w których stopa jest wygodnie ułożona , wszelki dyskomfort obuwia korygować odpowiednimi wkładkami.

Żylaki – zapobieganie podczas codziennych to podstawa!

Zapobiegać żylakom możemy także w trakcie wykonywania naszych codziennych obowiązków. Pewne zawody wymagają długotrwałego przebywania w pozycji stojącej – np. fryzjer, kelner, hostessa. Jeśli Twoja praca wymaga od Ciebie głównie przebywania w pozycji stojącej warto świadomie, co pewien czas przenosić ciężar ciała z pięty na palce i odwrotnie, Jeśli natomiast Twoja praca wymaga od Ciebie głównie pozycji siedzącej – większość zawodów biurowych, staraj się co jakiś czas wstać, pospacerować czy nawet poruszać stopami.

Jeżeli chodzi natomiast o odpoczynek, to warto starać się często odpoczywać w następującej pozycji: leżącąc, nogi układamy powyżej poziomu serca i podpieramyna całej długości goleni.

Źródła:
  1. Możliwości diagnostyki i leczenia przewlekłej niewydolności żylnej w gabinecie lekarza medycyny estetycznej, Academy of Aesthetic and Anti-Aging Medicine, Rocznik 2014,  numer 1
  2. Zapalski S., Oszkinis G. Ambulatoryjne leczenie chorób żyt kończyn dolnych. Via Medica Gdańsk 2001, wyd. 1, ISBN: 83-915194-6-5

 

Możesz odpowiedzieć, albo zostawić trackback ze swojej strony.

5 komentarzy to “Jak zapobiegać żylakom na co dzień?”

  1. Jagoda napisał(a):

    A ja gdzieś czytałam, że ciepłe kąpiele są właśnie dobre na żylaki

  2. aniela napisał(a):

    To źle słyszałaś, gorące kąpiele i wysoka temperatura powodują rozszerzanie naczyń i gromadzenie krwi

  3. grazka napisał(a):

    Ja zaczęłam chodzić na siłownię i stosować maść Varosin i sytuacja zaczyna się poprawiać

  4. katarzyna napisał(a):

    Stosował ktoś jakie tabletki na żylaki?

  5. werka napisał(a):

    Tak ale nie przyniosły zbyt dużych efektów. Spróbuj lepiej jakiejś maści

Zostaw odpowiedź

Powered with help of WordPress